Cita Sempurna Warisan Sejarah

Kefahaman tentang cita sempurna telah dilukiskan dengan terangnya oleh Ralph Waldo Emerson (1803-1882), seorang ahli falsafah dan sasterawan
Amerika yang terkenal sebagai contoh dalam dunia bagaimana semangat mencapai kejayaan dan kekuasaan menjadi penggerak utama dalam sejarah. Prof. Alatas menggariskan ciri kepimpinan yang dikehendaki sebagai peneraju membentuk masyarakat sempurna (ideal society) berdasarkan pembahagian susun lapis yang dianjurkan oleh mahaguru ekonomi Prof. Kawai Eijiro (1891-1944) untuk menjelaskan cita sosial (social ideal) dalam masyarakat.

Jenis pemimpin yang mempunyai cita sempurna pertama terunggul sepanjang zaman adalah Saidina Ali bin Abi Talib (Khalifah ke-4) dan Umar Abdul Aziz (Khalifah Umayyah ke-8, 717M). Mereka dipandu oleh ‘cita sempurna’ dan bentuk pemerintahannya adalah republik berdasarkan hukum al-quran. Mereka tidak mengumpul harta, menyalahguna kuasa, menindas yang lemah, bertindak sewenang-wenang atau melindungi petugas yang menyeleweng. Pada zaman Muawiyah bin Abi Sufyan, seluruh masjid dalam kerajaan Umayyah mencaci Saidina Ali dan Keturunannya dari mimbar di setiap jumaat. Ini dihentikan oleh umar Abdul Aziz dan digantikan dengan doa melembutkan hati rakyat untuk bersabar, bersedekah dan suka menolong. Menurut Izzuddin Ibn Al-Athir (1160-1233) seorang sejarawan yang menulis The Complete History (Kamil al-Tawarikh) dalam riwayat raja-raja lampau Umar Abdul Aziz mewakili pemimpin yang jujur dan tegas dalam menjunjung keadilan.

Tradisi sufi amalan warisan rasulullah bersinambungan melalui saidina ali b. abi talib sebagai pengemban kelansungan tarikat yang kemudiannya disambung oleh Khalifah Umar b. Abdul Aziz dan seterusnya dipelopori oleh wali songo di kepulauan melayu. Kesan konflik di zaman awal khalifah membibitkan cetusnya perbezaan kepentingan berpanjangan sehingga hari ini. Di masa ketegangan, fungsi tasawuf bersikap kecuali, berdiam diri (sulit), antara mereka yang mewakili ahli suffah adalah ikhwan alsafa dan muktazilah.

Jenis kedua adalah Nuruddin Zanki (1117-1174), menurut Ibn Al-Athir Nuruddin diketahui sebagai seornag yang bijak dan adil. Orangnya sederhana, bertakwa dan berilmu ketuhanan. Peranannya besardalam membentuk cita sejarah (ideal destiny). Selepasnya Salahuddin Alayubbi (1138-1193) menurut Prof. Gibb, beliau (Saladin) bersifat menyatu ketika persengketaan dan patah semangat politik (demoralization) kalangan masyarakat. Beliau mengutamakan tindakan manusiawi terhadap kawan dan lawan. Belaiu bersifat belas kasihan serta mendekati ilmuan. Antara ilmuan terkenal zamannya adalah seorang yahudi bernama Musa bin Maimon @ Moses ben Maimon (1135 – 1204). Orang yahudi menganggap beliau sebagaimana Rabbi Abraham J. Twerski sekarang. Salahuddin seorang wira kesatria (chivalry) sejati berakhlak luhur, sopan dan murah hati serta romantik.

Sepuluh sifat cita sempurna iaitu adil, murah hati, mementingkan keperluan rakyatdan kesejahteraanya, tinggi semangat bekerja dan keazaman untuk mencapai sesuatu, mengelakkan diri dari hidup mewah dan runtuh akhlak, menghormati kedaulatan hukum walaupun dirinya atau keluarganya yang terlibat, menghargai ilmu pengetahuan dan ilmu-ilmu seluruhnya, tinggi kesatrian dan hormat diri (honour), kekuasaannya tertakluk pada cita sempurna dan peribadinya tidak tercemar. Seterusnya, Cita sempurna membentuk cita sejarah Sultan Mahmud Ghazni. Di masa beliau ilmuan seperti al-Farabi, al-Biruni dan Firdausi mempunyai kedudukan penting dalam mengembang ilmu pengetahuan.

Cita sempurna yang timbul dalam Deklarasi jelas dan besar gegarannya dalam sejarah, apa yang timbul dari Revolusi Perancis (1789) dan Revolusi Amerika (1775) merakamkan warisan daripada peristiwa ini adalah sistem kenegaraan yang bertamadun. Deklarasi hak manusia ini dibahaskan oleh Thomas Paine dalam The Right of Man (1969) sebahagian usaha cergas beliau membangkitkan kesedaran keadilan sosial dan masyarakat insaniah, lebih dari itu adalah Lahir semula Manusia (Regeneration of Man). Siri revolusi di eropah merupakan biang (tempiasan) rencana Islam dalam memperjuangkan hak asasi manusia. Dasar hak asasi yang dianjurkan oleh pejuang kemanusiaan kurun ke-18 hingga dewasa ini adalah kelansungan dua jenis hak asasi yang dibangkitkan oleh Saidina Ali bin Abi Talib iaitu hak layanan adil dari kerajaan pemerintah dan hak berilmu pengetahuan. Saidina Ali telah menganjur dasar pemikiran bersifat universal. Prinsip beliau yang jelas difahami hingga kini, beliau mengatakan, "saudara sesama Islam adalah saudara sesama seluruh manusia" (brother in Islam is brother in humanity).

Tindakan pencerobohan ke atas cita sempurna dalam sejarah dan di masa sekarang adalah akibat tindak-tanduk golongan berkuasa yang jahat, bodoh, sombong (jadong) iaitu tidak bijak mencapai matlamat jangka panjang, tidak tahu mengendali perasaan dan tidak menolak cita bencana.

Cita bencana pula ditayangkan dalam sejarah kepimpinan Stalin dan Hitler melalui cita sosial kaum biadab dan keruntuhan masyarakat. Menurut Prof. Naquib memetik teori seorang sarjana Henri Pirenne dalam A History of Europe bahawa proses sejarah yang memulakan semangat Abad pertengahan di Eropa bukan disebabkan kedatangan Kaum Biadab sukubangsa Jerman yang telah berduyun dengan ganasnya menceroboh Imperium Rome. Meskipun malapetaka dan huru-hara daerah tersebut tetap berlaku pada kala itu, tiada suatupun dasar baru yang timbul menjelma sebagai akibat kedatangan orang Jerman itu, baik dalam sistem ekonomi dan susunan struktur masyarakat, mahupun dalam kedudukan bahasa dan keadaan institusi yang ada. Apa jua sisa tamadun yang tinggal baki semuanya merupakan sifat kebudayaan Laut Tengah.

Antara lain cita kepimpinan Hajjaj. Hajjaj bin Yusuf khalifah bani Umayyah telah membasmi dan menghapus penyokong dan pengikut Saidina Ali (Masudi oleh S. M. Jawad Mughniyah dalam The Despotic Rulers) Contoh dari Eropah tentang raja yang zalim adalah Henry VIII, Raja Inggeris (1491-1547). Beliau ditentang oleh Friar Forest dan Carthusian kerana menolak agama Henry sebagai wakil tuhan di bumi.

Pengabaian untuk memperbetul pendidikan merupakan teras hilangnya cita sempurna masyarakat intelek, kepimpinan dan generasi berwibawa yang terkembang dewasa ini. Masyarakat yang terbentuk dari ketandusan ini membiak dalam kelesuan (laih), kebudakan (childish), culas (mediocre), jadong (oblomov), bebal (pandir).

Di alam gelap teruna
Di tarik mata hati tertawan
Amalkan tetap cita sempurna
Barulah kata diri pahlawan


Mengganti pisang dengan kedondong
Lain dikunyah lain dirasa
Memanglah musang guru si jadong
Rosak amanah cita binasa


Laung suara tiada hentinya 
Hedakkan bangsa gagah dan maju
Sungguhpun mesra semak ertinya
Jangan biasa salah teraju.



~ * ~

Syed Husein Alatas, 2000


Comments

Popular posts from this blog

Introduction to Eurocentrism, Androcentrism and Sociological Theory

Budaya dan Etika Kerja Melayu dan Cina Berniaga : Dari Perspektif Peradaban