Budaya dan Etika Kerja Melayu dan Cina Berniaga : Dari Perspektif Peradaban

Menurut Max Weber dalam the Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (1905), penguasaan dalam bidang ekonomi berhubungkait dengan budaya kelompok kepercayaan sebagaimana beliau merangkai kaitan Protestanism dan Kapitalism yang menerapkan unsur individualistik sehingga memisahkan hubungan sesama manusia. Idea dan teori Weber kemudiannya diolah kepada sebuah kajian dalam bidang ‘Social Psychology’. Para sarjana seterusnya mengkaji interaksi budaya dalam menggerakkan cara kerja dan tahap pencapaian ekonomi dan perniagaan sesebuah negara. Menurut Samuel Huntington, “Peradaban (Civilization) merupakan konstruksi pencapaian budaya tertinggi”.

BUDAYA DAN ETIKA NIAGA

Secara umum budaya perniagaan dalam kalangan Melayu dan Cina Muslim berlandaskan hadis Rasulullah saw melalui Imam Al-Ghazali, “ 9/10 peluang rezeki adalah dalam bentuk perniagaan”. Dimana seruan bersikap amanah dan adil dalam perniagaan tertakluk kepada prinsip yang jelas dalam Surah Al-Isra’ ayat 35 dan Surah Al-Nisa’ ayat 58. Manakala cegahan dari Sabda Rasulullah saw. “Jangan dicampur antara amanah dan curang“. (trans.) melalui riwayat Ahmad Bin Hanbal.
Hakikatnya semua para peniaga tertakluk pada budaya amanah (trust), ikhlas (sincereness) dan jujur (honesty). Bagi mengawal aktiviti perniagaan mereka diberi peringatan larangan dalam surah Al-Rum ayat 39 berkaitan riba’. Melalui surah Al-Lahab pula, para peniaga diperingatkan dari bencana akibat sifat tamak haloba yang menimpa Abu Lahab dan isterinya.

SEJARAH BUDAYA NIAGA ARAB

Melakar penglibatan masyarakat arab dalam perniagaan dan perdagangan (merchant) berlatarkan geografi Kota Mekah sebagai pusat perdagangan utama semananjung tanah arab abad ke-3M diungkapkan dalam Surah Quraisy :
“... kebiasaan orang-orang quraisy iaitu kebiasaan mereka berpergian pada musim dingin dan pada musim panas...”
Bagi masyarakat arab, perniagaan lazimnya dilaksanakan melalui kaedah luahan kata-kata (expressions or speaks for themselves) iaitu, ‘perkataan saya ialah ikatan saya' (my words id my bond) seterusnya berjabat tangan. Menurut Putra Mahkota Saudi Alwaleed bin Talal Abdulaziz Alsaud, pengerusi syarikat Kingdom Holding,

'.. di dunia arab saya tidak perlu berbuat apa-apa kontrak, jika saya menyatakan sesuatu saya akan memenuhinya, jika kamu tidak jujur dengan perkataan kamu, kehinaa buka sahaja akan menimpa kamu tetapi juga keluarga kamu dan nama keluarga kamu'. (Business Leadership in the Arab World, 2011)

ETIKA DAN BUDAYA NIAGA MELAYU

Dalam peradaban, budaya niaga Melayu mencapai kebudayaan yang tinggi dalam tamadunnya hanya apabila Islam datang ke kepulauan (archipelago) pada abad ke-7M. Menurut Syed Naquib Alatas, Kebudayaan Islam arab telah mengembangkan budaya dan etika Melayu berniaga (open trade and merchants). Pada abad ke-14M, Melaka merupakan pusat bertemunya manusia (place to gather) dari seluruh pelusuk dunia termasuk Afrika, Amerika, Sepanyol, dan Negara Eropah lain seiring dengan kepesatan Palembang menjalankan fungsi melalui peranan yang sama sebagai tempat pelabuhan utama dunia ketika itu.

Pada masa berikutnya peranan nilai 'budi' yang diajar dalam Islam telah mempunyai pertautan yang erat dengan adat (national-custom/tradition) bertindak sebagai norma sosial melayu yang kemudian harinya menanam rasa terhutang budi oleh pihak rakyat terhadap pemerintah sebagaimana 'feudalism yang diamalkan di zaman Majapahit dan Srivijaya. Nilai adat menurut Syed Hussin Ali seperti 'biar mati anak, jangan mati adat' perlu diterbalikkan (necessary to reverse it) menjadi 'biar mati adat jangan mati anak' kerana pengaruh budaya feudal menyebabkan timbulnya nepotisme dan kronisme sehingga budaya melobi antara usahawan dan birokrasi menjadi sifat kepada gejala rasuah (Syed Husein Alatas, 1990).


Perlakuan etnik Melayu sedemikian telah dianggap (assume) oleh pihak British melabel mereka sebagai pemalas (Syed Husein Alatas, 1977. the Myth of the Malay Lazy Native). Kesan daripada nilai dalaman terhutang budi menimbulkan rasa rendah diri (psychology of fear). Situasi ini memberi kesan negatif terhadap pembinaan nilai peribadi pucuk pimpinan kepada budaya korporat feudal. Menurut Syed Farid Alatas, pemimpin Melayu telah mewujudkan budaya kuno dalam masyarakatnya sendiri. Dalam sebuah wacana beliau menyifatkan 
'.. that is Malay leaders creating moronic society', were also have been victims of the more extreme among the Salafis groups, where barbaric acts of violence perpetrated against other religious.


ETIKA DAN BUDAYA NIAGA CINA

Berbeza dengan budaya etnik Cina, mereka percaya bahawa seseorang berpeluang mencapai ke tahap individu unggul (the Ideal of Excellence) iaitu Junzi dan falsafah Sage. Menurut Konfucius,
'If we wish to carry our knowledge to utmost, we must investigate the principle of all things with which we come into contact. Our knowledge is far being perfect if we comprehend one principle only and yet fail to see other principles. If we grasp the principal part and yet ignore the details, if we take notice of what is far and outreaching but neglect those that are deep and subtle'.
Menerusi perspektif peradaban, etnik Cina bersikap pluralistik dalam melihat agama dari sudut falsafahnya. Menurut Charles Alexander Moore (1967),

'It has been said too, that in China it is not necessary to be religious but it is necessary to be philosophical, or at least possessed to knowledge of philosophy. For the Chinese, philosophy takes the places of religion - certainly for the educated and intellectual Chinese'.

Robert Kuok, usahawan Cina mengatakan :
'As children, we learned about moral values-mainly Confucian. As father wa a businessman, terms such as "business integrity", "honour", "your words your bond" were used by the elders and sank into our minds'

Kebanyakan nilai murni seperti ikhlas, jujur, amanah, pemurah, adil, beretika dan sedia membantu telah dihayati dalam mengukuhkan hubungan perniagaan yang dibina berdasarkan hubungan kekeluargaan dan berpersatuan (association/organization/union). Jalinan perniagaan dan perdagangan ini seterusnya dikhususkan melalui kesatuan di bawah organisasi sulit (secret societies) bersumberkan ideologi persaudarann suci (sacred brotherhood).

Comments

Popular posts from this blog

Introduction to Eurocentrism, Androcentrism and Sociological Theory

Cita Sempurna Warisan Sejarah